web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Narůstající napětí v zámoří

Debaty a vyšetřování nedávné nehody autonomního vozidla společnosti Cruise ještě ani neutichly a už je tu další incident, tentokrát vozidla společnosti Waymo. To v San Franciscu mělo incident s cyklistou. Nehoda se stala kolem 15:00 a cyklista byl naštěstí schopen opustit místo nehody samostatně. 

V úterý 6. února na křižovatce 17th Street a Mississippi Street vozidlo Jaguar I-Pace provozované v autonomním režimu bez bezpečnostního řidiče bylo v době nehody zcela zastaveno na čtyřcestné křižovatce. Po průjezdu velkého nákladního vozidla křižovatkou ve směru vozidla Waymo a následném zahájení pohybu autonomního vozidla vozidla do křižovatky vjel cyklista, který byl zakrytý nákladním vozidlem a rychle se za něj zařadil. Pro autonomní vozidlo tak by zcela zakrytý. Když se cyklista objevil, vozidlo Waymo intenzivně zabrzdilo, ale už nedokázalo kolizi zabránit. Na místo byla zavolána policie, dle které cyklista utržil jen drobné škrábance a z místa nehody tak mohl odjet na kole.

 

Zdá se, že to však nebrání k nenávistným útokům na autonomní vozidla. Ve čtvrti Chinatown v témže městě totiž došlo k útoku na stejný typ autonomního vozidla. Incident se odehrál 12. února večer kolem 21:00 místního času, kdy jedna osoba vyskočila na kapotu vozidla a rozbila jeho čelní sklo, což vyvolalo potlesk. Poté se kolem auta shromáždil dav, který vozidlo posprejoval, rozbil jeho okna, a nakonec ho zapálil. Hasiči dorazili do jednotek minut, ale v té době bylo auto již plně zachváceno plameny. Zatím se nezdá, že by byl motiv útoku hlášen. Ve vozidle se v té době nikdo nenacházel a jak lze vidět na videu zveřejněném na YouTube kanálu FriscoLive415 vozidlo bylo zcela shořelé.  

<
 

K napjaté situaci mohla dopomoci i aktivita skupiny zvané The Dawn Project, která během nedělního Super Bowlu vysílala dvě reklamy, ve kterých vyzývala diváky, aby bojkotovali Teslu za její software Autopilot, který je podle organizace zapleten do několika smrtelných nehod.

 

Přesto všechno však zatím není zcela jasné, kdo zavinil nehodu mezi cyklistou a autonomním vozidlem Waymo a zda autonomní vozidlo mohlo a mělo kolizi zabránit. Cyklisté totiž představují unikátní výzvu jak pro autonomní vozidla, tak pro řidiče. Jsou mnohem menší a obratnější než ostatní vozidla a pohybují se mnohem rychleji než chodci. Waymo a mnoho dalších vývojářů autonomních vozidel věnuje zvláštní péči výcviku svých systémů, aby zajistili bezpečnou jízdu po boku cyklistů. Společnost spolupracuje s cyklistickými organizacemi, jako je Kalifornská koalice cyklistů a Koalice cyklistů Silicon Valley, aby získala zpětnou vazbu o tom, co cyklisté očekávají od řidičů. To společnosti Waymo umožňuje upravit její testovací a validační postupy pro lepší zabezpečení bezpečnosti cyklistů. 

 

Pro průmysl autonomních vozidel to jsou v posledních měsících náročné časy. Po tom, co byly v říjnu 2023 společnosti Cruise, konkurentovi Waymo, odebrány kalifornské licence pro provoz autonomních vozidel a po tom, co úřady státu uvedly, že Cruise zatajila záběry incidentu, který se odehrál 2. října, kdy robotaxi Cruise zastavilo, zatímco pod vozidlem byl chodec. Město San Francisco reagovalo podáním žaloby na Kalifornskou komisi pro veřejné služby, organizaci odpovědnou za regulaci autonomních vozidel ve státě, s cílem výrazně snížit počet robotaxi na silnicích města a nyní další nehoda a nepokoje.